Vilka är riskerna? Vems är ansvaret?

Barn under 3 år rekommenderas att INTE vaccineras mot Svininfluensan (om de inte tillhör riskgruppen) då vaccinet anses kan vara riskfyllt för så små barn som dessa. Så om jag då har ett barn som är 3½ år? Känns det tryggt att låta detta barn vaccineras?

 

Svininfluensan är inte FARLIG för dem som inte ingår i riskgruppen. Det var dock så den gestaltades när det först diskuterades om det i media. Jag fick känslan att alla barn som inte vaccinerades skulle dö av den… och den känslan fick nog många med mig. Sedan en tid tillbaka så har WHO ändrat sin information och gått ut med att Svininfluensan faktiskt är MILDARE än de vanliga influensorna som härjar varje år, det är bara att den smittar lättare eftersom vi inte är immuna mot den då vi inte har haft den i Sverige tidigare. Många fler insjuknar. Men man blir inte sjukare än vanligt. Det är långt färre personer som dör av Svininfluensan än av de andra influensorna.

 

Men hur suddar man bort den skräcken som spred sig när det först blev känt att denna Svininfluensa var på väg hit till Sverige… Jag tror att många kommer att vaccinera sig pga den obefogade rädslan som sitter i. Media spädde på rädslan också genom att kort efter att man gett sken av att alla barn kunde dö om de inte vaccinerades så sa man att vaccinet var för farligt för barn under 3 år… Så då kände jag en kort stund ”Jaha, så alla barn under tre år kommer att dö då för att de inte kan vaccineras?” Urs… media kan verkligen göra en höna av en fjäder och när det gäller våra barn så är vi otroligt mottagliga för att påverkas och dras med…

 

De flesta har tillit till socialstyrelsen, andra myndigheter och BVC - att de aldrig skulle tillåta att sprutor med farligt innehåll skulle injiceras i Sveriges barn.

Men - jag litar inte på dessa myndigheter av flera anledningar.

Myndigheter har gjort fel förut. Läkemedel har visat sig farliga och folk har dött så man har fått kalla tillbaka medlen. Vilken oberoende myndighet granskar produkterna som vaccinproducenterna säljer till svenska staten? Vem betalar forskarna och vilka frågor är det som ställs? Hur oberoende är forskarna egentligen? Vem tjänar pengar på att staten/världen köper vaccin till hela befolkningen? Man kan ju vaccinera sig mot helt obegripliga saker som exempelvis fetma, så jag förstår att det är en lukrativ business vaccinproducenterna håller på med…

 

Jag har läst att vaccintillverkarna säger sig vara utan ansvar om något går fel med vaccineringen. Vaccinering är alltså på varje vuxens och målsmans eget ansvar. Skulle något gå fel så går det inte att ställa producenterna till svars. Läkaren eller sköterskan som injicerade vaccinet tar inget ansvar för vad denna injicerar och vad det kan leda till. Täcker ditt barns försäkring för detta, om någon skada skulle ske?

 

Det finns en teori om att Svininfluensan kan mutera och bli mer aggressiv. Då tänker jag att det kan vara bra att drabbas den här första svängen och kroppen får bygga upp immunförsvaret - mot att - vaccinera sig mot den mildare varianten och kanske vara skyddad (Vaccin är ingen garanti!). Men så skyddar kanske inte den sprutan mot den muterade varianten? Har de då tagit fram ett nytt vaccin som ska skydda mot den muterade varianten? Hur många sprutor klarar en människokropp/barnkropp?

Allt vaccin har kända biverkningar. Hur många gånger klarar kroppen att utsättas för dessa biverkningar utan att ta skada?

Hur tänker du?


Kommentarer
Postat av: Magdalena

Saknar så långt referenser på denna blogg...

2009-10-19 @ 13:00:21
Postat av: Malin Harju på Ekoblogg

Magdalena: Kanske det, men var finns de referenser till bakomliggande källor som presenteras i media? Så många gånger har jag kollat upp medias "tillförlitliga källor" till inlägg jag tänker publicera om på min blogg men möts allt som oftast av dead ends.

Både att vaccintillverkarna står utan ansvar och att svininfluensan kan muteras och bli mer aggressiv har då i alla fall jag hört på TV-nyheterna samt läst i kvällstidningarna.



2009-10-20 @ 12:03:33
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Emmie

Media har blåst upp detta till vansinniga proportioner, framför allt genom att säga att "tidigare friska" personer är "mest" utsatta. (Allt för ett scoop och plocka de saftigaste bitarna medan man gömmer resten för att sälja så många tidningar som möjligt.) Så tror jag inte att det är, men om man har ett dolt hjärtfel och får svininfluensa (man har ju inte skydd från tidigare influensor) så kan man nog ligga lite illa till.



Vaccinet är testat, det krävs för att det ska få säljas, om än väldigt snabbt testat. Om det kommer fram att folk blir sjuka av vaccinet kommer läkemedelsbolaget (GSK om jag minns rätt) få stora problem (tänk neurosedyn) och få mycket badwill, och det vill de definitivt inte. Men det är ju klart att GSK tjänar pengar på vaccinet (och använder de till att betala sina högst beroende forskare) annars skulle vi överhuvudtaget inte ha några läkemedel (statliga läkemedelsbolag tror jag inte finns). Tvivlar på att man kan vaccinera sig mot fetma, låter mycket oseriöst.



Vaccinet har testats av svenska myndigheter och bygger på ett grundvaccin som är godkänt, det enda som ändras är den genetiska stammen (från viruset, det som man ändå kommer utsättas för om man får influensa) annars är det praktiskt taget samma vaccin som mot typ säsongsinfluensan.



Oavsett om du vaccinerar dig mot svininfluensa eller får svininfluensa får du inte bättre skydd mot en muterad svininfluensa, det säger sig självt...



Min åsikt är att så många som möljigt ska gå och vaccinera sig eftersom det är enda sättet att stoppa smittspridningen. Biverkningarna från ett vaccin får man av samma anledning som man blir sjuk av influensa: immunförsvaret går igång och det är meningen. Andra biverkningar (tex Guillane-Barre) kan man få utan att ta vaccin också.

2009-11-04 @ 17:09:23
Postat av: Naturligtimmun

Idag sades på nyheterna att man i Kanada beslutat att sluta massvaccinera mot Svininfluensan då man inte vet hur biverkningarna från vaccinet påverkar människan om 10 år från vaccineringstillfället.



Jag kan rekommendera att läsa: www.2000taletsvetenskap.nu

om man vill ha källor till det vi diskuterar i forumet.

I övrigt så är det en önskan med detta forum, att vi tillsammans hittar så pålitliga källor som möjligt för att hitta svar eller frågeställningar gällande vaccinets för och nackdelar!

Så Magdalena, du får gärna hjälpa till med detta om du känner för det :)

2009-12-16 @ 11:56:48
Postat av: Camilla

Enligt vad jag hört är svininfluensan inte värre än vanlig influensa. Hur många vaccinerar sig mot det? Jag tror mer på att hålla sig vid god hälsa än att behandla symtom från sjukdomar man får pga dåligt leverne vilket läkare allt som oftast gör. Är det inte lättare att förebygga sjukdomar med hälsovård än försöka bota folk när dom måste söka sjukvård? Sen har ju sjukdomarna ett syfte, att stärka immunförsvaret så man i framtiden inte är lika känslig för liknande sjukdomar.

Jag har aldrig fått vinterkräksjuka trots att jag varit nära många som fått det, när min dotter fick nått virus och hade feber och diarrér i flera dagar så blev jag bara dålig i magen en kväll. Min man och min svärmor vart dåliga i flera dagar. Jag har inte varit ordentligt sjuk sedan julen 2004 och jag kan säga att jag är noga med vad jag äter och försöker se till att motionera regelbundet. Jag tror knappast jag är annorlunda mot någon annan i övrigt, jag råkar bara ta väl hand om min hälsa...



Nu vart det inte mycket om bacon-vaccinet men.

2010-03-31 @ 14:32:30
URL: http://birma84.blogg.se/
Postat av: elisa

uppdateras inte bloggen längre?

2010-06-09 @ 15:05:59
Postat av: vaccinering i Stockholm

2010-09-21 @ 14:50:07
URL: http://enija.se
Postat av: Smsa Låna

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din blogg, men jag är glad att jag gjorde det :D. Prenumererar nu på din blogg på BlogLovin'!

2011-07-20 @ 04:30:33
URL: http://smsalåna.nu
Postat av: Marina Ahlm

Lite mer om immunförsvaret:

http://vaccin.me/2012/02/23/ett-starkt-immunforsvar-fas-inte-genom-vaccination/



Mvh Marina

2012-03-31 @ 20:06:12
URL: http://vaccin.me

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0